Conform statisticilor europene, în țara noastră sunt peste o sută de mii de persoane nevăzătoare, în Europa sunt 30 de milioane, iar la nivel global sunt aproximativ 280 de milioane.
Culorile ne influențează viața, starea de spirit, alegerile și buna dispoziție. Mulți dintre noi nu suntem conștienți de puterea culorilor de a ne influența emoțiile și starea de spirit. Culorile vibrante ne pot face să ne simțim fericiți și energici, în timp ce culorile mai triste sau monotone ne pot face să ne simțim triști sau obosiți. De exemplu, culoarea roșie este adesea asociată cu pasiunea, energie și forța, în timp ce albastrul este adesea asociat cu calmul, liniștea și siguranța. Verdele este, adesea, asociat cu natura și armonia, în timp ce galbenul este, adesea, asociat cu lumina și fericirea.
Dar există oameni care nu pot vedea culorile. Acești oameni au o afecțiune numită daltonism, care le afectează capacitatea de a vedea anumite culori. De asemenea, există oameni care sunt complet nevazatori și nu pot vedea culorile deloc.
Însă există o soluție care vine în ajutorul acestora. Este vorba despre alfabetul tactil al culorilor denumit și alfabetul Scripor, purtând numele inventatorului său, Tudor Paul Scripor.
Această invenție îi ajută pe oamenii cu deficiențe de vedere să identifice culorile și nuanțele deschise și închise, inclusiv intensitatea acestora. Alfabetul tactil al culorilor este alcătuit dintr-o serie de simboluri tactile care reprezintă diferite culori. Acestea sunt organizate într-o anumită ordine, pentru a forma un alfabet complet.
Cuvântul culoare, indiferent de limbă, dialect, cultură, zonă geografică, a fost redus la un simbol unic, simplu și universal. Culoarea este reprezentată printr-o combinație de puncte, acestea fiind poziționate într-o celulă asemănătoare alfabetului Braille.
După mai bine de șapte ani de cercetări și teste, Tudor Paul Scripor a găsit soluția reprezentării tactilo-grafice a culorii printr-un simbol. Alfabetul Scripor este un limbaj universal, iar simbolurile culorilor pot fi ușor recunoscute în orice poziție. Acest alfabet inovator este compus din doar 10 elemente tactilo-grafice și poate fi învățat de oricine, fiind util în special persoanelor cu dizabilități vizuale, permițând tuturor să trăiască complet și accesibil într-o lume covârșitor vizuală.
Alfabetul tactil al culorilor este conceput în mod special pentru a veni în ajutorul persoanelor cu dizabilități vizuale și intelectuale, oferindu-le șansa să trăiască complet și inclusiv, în lumea aceasta care este, prin excelență, vizuală și colorată. Totodată, Alfabetul Scripor a devenit și o comunitate în continuă creștere, formată din copii, tineri și adulți nevăzători, educatori, profesori, psihopedagogi, doctori, sportivi și voluntari.
Alfabetul Scripor este nu doar o continuare a alfabetului Braille, ci mai degrabă o îmbogățire a acestuia, făcând posibilă reprezentarea tactilă a culorilor într-o formă universală, ușor de învățat și de recunoscut.
Celula Braille este compusă din șase puncte: două coloane a câte trei puncte fiecare.
Celula Alfabetului Scripor este compusă din zece puncte în total; trei coloane a câte trei puncte fiecare și un punct de orientare plasat deasupra celei de-a doua coloană. Pozițiile punctelor sunt identificate prin numere de la unu la nouă, punctul de orientare fiind punctul zece, poziționat deasupra punctului 4.
Punctul de orientare îndeplinește rol dublu: rolul de a determina poziția celulei, dar și de a permite realizarea unei diferențe între alfabetul Braille și Scripor.
Alfabetul Scripor, bazat pe Teoria Culorilor, recunoscută la nivel internațional, include:
Cele trei culori primare: Roșu, Galben, Albastru
Culorile secundare: Portocaliu, Verde, Mov
Culoarea terțiară: Maro
Culori acromatice: Gri, Alb și Negru
Alăturând ALB sau NEGRU simbolului unei culori vom obține nuanța deschisă, respectiv închisă a acesteia. De asemenea, cu ajutorul Alfabetului Tactil al Culorilor, se reprezintă chiar și intensitatea unei culori, prin alăturarea a două simboluri ale aceleași culori.
Persoanele nevăzătoare din naștere sau cele care și-au pierdut vederea pe parcursul vieții beneficiază de acest alfabet, în primul rând. La fel și persoanele care nu pot vedea total sau parțial unele culori. Rezultate surprinzătoare din studii de cercetare în curs, dezvăluie faptul că Alfabetul Scripor ajută și copiii, adulții cu dizabilități intelectuale și dificultăți de învățare. Părinții, personalul de sprijin, profesorii psihopedagogi și alții care interacționează cu persoanele cu dizabilități vizuale și intelectuale beneficiază de acest alfabet, împreună cu nenumăratele aplicații ale acestuia. De exemplu, începând cu alegeri simple, dar folosite zilnic, precum asortarea culorilor hainelor, până la orientarea în spațiile publice, cu ajutorul hărților tactile bazate pe coduri de culoare.
Alfabetul tactil al culorilor este o metodă importantă prin care persoanele cu deficiențe de vedere pot recunoaște culorile. Pentru persoanele cu deficiențe de vedere, recunoașterea culorilor poate fi dificilă sau imposibilă, ceea ce poate limita capacitatea lor de a naviga în lumea înconjurătoare și de a interacționa cu obiectele și mediul înconjurător.
Folosind principiile Designului Universal, Alfabetul Scripor oferă independență în mod concret și în diverse moduri, unul dintre ele fiind legat de incluziune, printr-o mai bună orientare și crescând gradul de accesibilitate și siguranță, oferind persoanelor cu dizabilități vizuale oportunități egale cu toată lumea.
În concluzie, Alfabetul tactil al culorilor este o metodă relativ simplă și ușor de învățat, care poate fi implementată cu ușurință în viața de zi cu zi a persoanelor cu deficiențe de vedere. Utilizarea alfabetului tactil al culorilor poate ajuta persoanele cu deficiențe de vedere să se simtă mai independente și mai încrezătoare în capacitatea lor de a interacționa cu lumea înconjurătoare.